måndag 9 januari 2012

varför köpa nytt?



Runt nyår bildas alltid en slags hysteri, och den handlar om att införskaffa en nyårsklänning. För de få veckorna innan nyårsafton är nästan allt man kan läsa om på olika bloggar är just funderingen över vilken klänning man ska köpa. Och dessa bloggar tillhör för det mesta unga tjejer.

Jo visst, kan jag förstå tanken med att köpa en ny klädsel för att välkomna det nya året, men nu kan priserna handla om upp långt förbi 500 lappen.  Och för detta tillfälle så skaffar man en extra snygg och festlig, vilken gör klänningen en aning svår att ha var och när som helst. Så då hänger den där i garderoben tills vad vet jag nästa nyår, men vänta då är den för gammal och då vill man skaffa sig en ny.

Så till nästa år, skippa att delta i oupphörliga handeln. Men vad kan man göra? Har man en klänning som man gillar tyget på men inte formen så kan man sy om den eller sy till den. Eller känner man sig modig så kan man sy en ny från grunden. Jag sydde min nyårsklänning och jag kan bara säga;

Att sy är inte hjärnkirurgi, man måste bara ge tyget sin tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar