måndag 9 januari 2012

Gör din egen Chai-latte


Nu i den kalla vintertiden kanske man inte riktigt suktar efter ett glas rabarbersaft efter en dag i skidbacken utan kanske snarare en rykande varm kopp varm choklad eller te. Själv har jag faktiskt aldrig varit någon stor tedrickare men sen jag drack Chai te har jag börjat uppskatta te mer och mer. Därför tänkte jag att jag skulle bjuda på ett eget recept på min alldeles egna Chai-latte som är en lite lyxigare variant av te som passar perfekt för att värma upp kroppen i vinterkylan.


För två koppar te behöver du:
5 dl vatten
1 bit Ingefära (färsk eller torkad spelar ingen roll)
1 st kanelstång
10 st kardemummakärnor
Svart te
Varm mjölk

Såhär gör du:
Koka vattnet med kryddorna i ca 5 min. Tillsätt tebladen och låt det dra i ca 5 min. Samtidigt värmer du mjölken. Skumma sedan mjölken, antingen med en visp eller en mjölkskummare. Sila teet och häll upp det i koppar. Toppa med den skummade mjölken

Om du inte har så mycket tid kan du alltid köpa färdigt Chai te men det blir så mycket godare att njuta av ditt egna hemmagjorda te. Dessutom kan du lägga till extra av någon krydda och experimentera dig fram för att göra ditt egna favorit-te anpassat efter dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar