fredag 6 januari 2012

Ta hand om resterna!



Enligt livsmedelsverket slänger vi svenskar årligen ungefär 100 kilo mat per hushåll, varav 56% fortfarande är fullt ätbar. Detta gav mig en liten tankeställare. Hur mycket tär inte det på både ekonomin och miljön?

Med tanke på all mat som lagas under nyårs- och julhelgen är jag övertygad om att de flesta av oss har rester så det räcker och blir över. Har jag rätt? Se då till att ta till vara på dem!
Efter nyårsfesten har jag och sambon kunnat fylla frysen med olika pajer, vegetarisk lasagne, risotto, sparrissoppa och annat gott. Frys in maten i portionslådor (glasslådor passar perfekt) och skriv datum och namn på locken. Att ha färdig mat i frysen räddar vilken stressig dag som helst!

Som en riktlinje kan man säga att de flesta frysta rätter håller i 3 månader. Fett härsknar även i frysen (om än långsammare), så du kan räkna med att fettsnåla rester håller längre.
I kylen håller en maträtt i omkring 3 dagar. Vegetarisk mat håller sig oftast något längre. Lita på dina sinnen- smakar det gott är det i regel ätbart. De flesta produkter håller några dagar längre än bäst före-datumet säger.

Som min sambo brukar säga: "Den dyraste maten är den man slänger!". Det är något jag tycker att alla borde ta till sig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar